lea Fleck, franz grünewald,

moritz jekat

 Fusion of evidence

exhibition duration

July 26 - August 18, 2019

 
 

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Evidence is a matter of cognition, thought, and action.

The photographic works of three young Berlin based artists—Lea Fleck, Franz Grünewald, and Moritz Jekat—take up different themes and pose different questions, but there is a congruence and common denominator in the political and societal critiques implicit in their artistic discourse.

In the photo exhibition “Fusion of Evidence” at Kang Contemporary, one finds images that appear to be a form of evidence, each in its own specific way. One is not looking at a traditional crime scene, rather at found artifacts that the artists came across, captured precisely, and put into a conceptual context. The viewer/visitor is invited to study and interpret what kind of proof they may represent. They appear in the form of still life, sculpture, and at times are situationally found or staged, but the three bodies of work connect with one another’s evidence and subject matter.

Lea Fleck’s work, “Where Milk and Honey Flow,” depicts the misery of human trafficking and forced prostitution in Germany, exhibiting a brutal contrast of landscapes, revealing callous images of found objects around Berlin’s unofficial red-light district, juxtaposed with hypnotically beautiful scenery along the Balkan route. Quotes taken from individual experiences are interwoven with the evidence-like imagery, which together create an even harsher portrait of forced sex workers in Germany and call into question the legitimacy of the existing liberal law.

The still lifes and object photographs in Franz Grünewald's regional portrait of The Free State of Saxony “Lug ins Land” appear as nebulous hints and symbols, and remain fragmentary with no answer to the questions they raise. Juxtaposing text and image in pairs, the photographs reveal political and social phenomena of this region. They evoke feelings of melancholy and euphoria, progress and stagnation, community and isolation, and anger and apathy.

Moritz Jekat's “NON YA” deals with the topic of multinationality within his own young family unit. The artist sculpturally stages everyday objects and realistic representations of daily life, allowing the viewer to confront the emotional states and challenges of the new coexistence of three people of different cultural origins. Central to the exhibition is the notion of "object," which manifests itself in both the content and the materiality of the evidence exhibited.

English edit Carolyn Prescott

German Version

Beweise sind Dinge der Erkenntnis, des Denkens und Handelns. Die Fotoarbeiten der drei jungen Berliner Künstler*innen Lea Fleck, Franz Grünewald und Moritz Jekat unterscheiden sich in ihren Themen und Fragestellungen, aber man findet eine Gemeinsamkeit in ihren politischen und gesellschaftskritischen Diskursen.

Die Fotoausstellung "Fusion of Evidence" in der Galerie Kang Contemporary, bilden alle auf ihre eigene Art und Weise eine Fusion von Beweisen. Es handelt sich um gefundene Artefakte auf die die Künstler gestoßen sind, welche sie präzise erfasst und konzeptionell in Zusammenhang gebracht haben. Sie laden den Besucher ein, diese zu studieren und zu interpretieren, um herauszufinden welche Art von Beweis sie darstellen. Die Artefakte erscheinen als Stillleben, Skulpturen und sind manchmal situativ gefunden oder inszeniert, aber sie alle verbinden sich mit den jeweiligen Beweisen und Themen drei Künstler*innen.

Lea Flecks Arbeit "Where Milk and Honey Flow" zeigt das Elend des Menschenhandels und der Zwangsprostitution in Deutschland., Die Arbeit zeigt einen brutalen Kontrast zwischen Landschaften, enthüllt gefühllose Bilder von gefundenen Objekten im illegalen Rotlichtviertel Berlins, gegenübergestellt von schönen Landschaften entlang der Balkanstraße. Zitate aus individuellen Erfahrungen verflechten sich mit den Beweisen in Form von Bildern, die zusammen ein noch schärferes Porträt von Zwangssexarbeitern in Deutschland ergeben und die Legitimität des bestehenden liberalen Rechts in Frage stellen.

Die Stillleben und Objektfotografien in Franz Grünewalds Regionalporträt des Freistaates Sachsen "Lug ins Land" erscheinen als nebulöse Hinweise und Symbole und bleiben fragmentarisch ohne Antwort auf die Fragen. In der Gegenüberstellung von Text und Bild in Paaren verweisen sie auf die politischen und sozialen Phänomene dieser Region. Sie wecken die Gefühle von Melancholie und Euphorie, Fortschritt und Pattsituation, Gemeinschaft und Isolation sowie Wut und Apathie.

Moritz Jekats, "NON YA", beschäftigt sich mit dem Thema Multinationalität in seiner eigenen jungen Familieneinheit. Der Künstler inszeniert skulptural Alltagsgegenstände und realistische Darstellungen seines Alltags und der Betrachter kann sich mit den emotionalen Zuständen und Herausforderungen des neuen Zusammenlebens von drei Menschen unterschiedlicher kultureller Herkunft auseinandersetzen.

Das "Objekt" steht im Mittelpunkt der Ausstellung, sowohl inhaltlich als auch durch die Art der Materialität und wie sie sich selbst zeigen.

 

PRESS COVERAGE:

MONOPOL RECCOMENDATION “FUSION OF EVIDENCE”

 
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Kang Contemporary Fusion of evidence
 

VERNISSAGE

25.07.2019 at 7 pm